Vergankelijkheid’. Acrylhars, hout gepatineerd, textiel, koord, beenderen in porselein. Hoogte 105 cm, breedte 60 cm.
Twee ‘chawan’ (theeschalen). Houtoven steengoed met superposéglazuur in zwart en wit. 10 x 16 cm en 9 x 13 cm.
Gevleugelde dame’. Keramiek, brons gepatineerd. Hoogte 44 cm, lengte 58 cm.
‘Migratiebrugje’. Metaal en porseleinen isolatoren. Hoogte 42 cm, lengte 160 cm. Twee hoofdjes ‘black and white’. Hoogte 28 cm.

Keramische kunst

De delicate kleurschakeringen van Rudy Burm

Tekst Berry de Nijs | Fotografie Ruddy Sommereyns

Zijn werken getuigen van een ambachtelijke kennis en technische vaardigheid. Het typeert Rudy Burm dat hij zich niet beperkt tot één discipline, maar op zoek is naar een kruisbestuiving binnen de driedimensionale technieken. Hij is voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen en experimenten, maar blijft zijn ambacht trouw.

Keramisch beeldhouwer Rudy Burm werd in 1951 geboren in het Belgische Temse. Een artistieke gemeente aan de Schelde, die vooral bekendstaat als stripgemeente. De gemeente biedt veel ruimte voor kunstbeleving, want Temse heeft een eigen kunstacademie en een museum voor lokale geschiedenis waar beeldende kunst een vaste plaats heeft. ‘Ik zeg zelf dat ik een kunstenaar ben met een late roeping,’ vertelt Burm, ‘maar dat ik met keramiek ging werken was voor mij altijd duidelijk.’ 

De technische vaardigheden die Burm voor zijn ambachtelijke keramische kunst nodig heeft, leerde hij aan de Temse Academie voor de Kunsten van 1982 tot 1988 en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen van 1990 tot 1994. 

De keuze voor keramiek was snel gemaakt: ‘Door het verzamelen van jeneverkruiken, zoals de baardmankruik, is mijn liefde voor keramiek en de potstructuur ontstaan.’ Naast de opleidingen leerde hij de fijne kneepjes van het ambacht door middel van seminars over de wereld en verschillende stages bij onder meer de bekende Nederlandse pottenbakker Kees Hoogendam. ‘Dit gaf mij de mogelijkheid om meer te experimenteren met het materiaal.’ 

Beeldhouwen met keramiek is een intensief en ambachtelijk proces. Burm is vooral gefascineerd door de oosterse filosofie van keramische kunst en met name door de keramiek van de Chinese Sung-dynastie (906-1279 na Christus). Dat is ook de reden waarom Burm het liefste werkt met de houtoven in zijn atelier. Het bakken in de hout­oven is een ambacht op zich. ‘Anders dan in een gasoven heeft de directe vlam in de houtoven een organische impact op de keramiek,’ legt Burm uit. ‘Een goed keramisch beeldhouwwerk is een perfect samenspel tussen klei, vorm en glazuur. Het vuur in de oven heeft hier directe invloed op.’ De hete houtoven heeft onder meer invloed op het glazuur (samengesteld door Burm zelf), wat voor delicate kleurschakeringen zorgt. ‘Het is een lange weg, maar het eindresultaat mag er zijn.’

Burm haalt de inspiratie voor zijn werk uit het leven zelf en uit de oosterse keramische kunst. Hierbij laat hij zich leiden door zijn fantasie, scheppingsdrang en stemming. Het levert de ene keer figuratieve kunst op en een andere keer is het werk wat abstracter. Zijn belangstelling voor de natuur, schoonheid en het leven staat hierbij altijd voorop. ‘Ik vind zelf het werk Brugdragers een goed voorbeeld van mijn werk. Het vertelt het verhaal van migranten die elders een nieuw leven gaan beginnen, maar het laat je ook nadenken over het mens-zijn zelf, omdat ze tegenover elkaar staan. Er zit verbinding tussen culturen in. Voor de brugdragers heb ik antieke industriële porseleinen isolatoren gebruikt, wat het werk zowel een doorleefd als tijdloos karakter geeft,’ aldus Burm. Keramiek is zijn tweede natuur en dat komt in al zijn werk tot uiting. ‘Soms pak ik de draaischijf en maak ik daar mijn werk op, andere keren ga ik echt beeldhouwen met aardewerk. Maar ik zal altijd een beeld creëren van keramiek.’ 

Atelier Rudy Burm
Fonteinstraat 16
9140 Temse (België)
+32 (0)3 771 55 42

users.telenet.be/rudyburmceramics

Atelierbezoek op afspraak.

Vind alles op het gebied van

Verhalen en bevindingen in wat er vroeger allemaal heeft plaatsgevonden in musea, archieven en bibliotheken.

Alles op het gebied van opgravingen, tentoonstellingen, depots  en bijzondere bodemvondsten.

Wat gebeurt er op het gebied van oude, hedendaagse / eigentijdse kunst in musea, beurzen, beeldentuinen en galeries.

Hoe vind ik een fraai voorwerp voor mijn interieur of collectie, waar laat ik deze stukken taxeren / restaureren. 

Alle thema's