‘Tara’ (2019). Olieverf op masoniet.
Tara’ (2019). Grafiet op papier.
Zittend meisje’ (2019). Olieverf op masoniet.

Tara en haar perfectie

De muze van Svetlana Tartakovska

Tekst Marloes de Moor

Eerder in deze Vind schreef Dirk Tang over mensen van kleur in westerse kunst en merkte concluderend op dat hedendaagse kunstenaars dit thema op geheel eigen wijze verbeelden. Svetlana Tartakovska is een van hen; zij werd gegrepen door ‘haar’ Tara.

‘Ik weet niet of ik in de buurt van je werkelijke schoonheid kan komen. Hoe in godsnaam moet ik deze perfectie nabootsen?’ Dat was het eerste wat Svetlana Tartakovska zei toen ze met de jonge Tara begon te werken. Ze raakte zo betoverd door het in Ethiopië geboren meisje dat ze besloot een serie schilderijen aan haar te wijden. 

‘Ik genoot van duizend kleurnuances in haar huid’

‘Tara kwam onverwacht in mijn leven en veroverde mijn hart,’ vertelt Tartakovska. ‘Ik voelde haar pure en eerlijke schoonheid. Natuurlijk wilde ik meteen weten wat haar achtergrond was, maar dat wist ze zelf niet. Dat maakte haar wezen nog mysterieuzer en ongrijpbaarder. Tara probeert sinds haar zesde jaar het leven in Nederland te verkennen en haar plek hier te vinden.’

In het schilderij Maskerade, dat de cover van deze Vind siert, heeft de kunstenares haar model dan ook solitair en geïsoleerd van de buitenwereld afgebeeld. ‘Het meisje, gekleed in wit, houdt een groot en zwaar masker in haar handen. Dat staat symbool voor haar afkomst en verleden, iets wat voor haar nog een mysterie is. In de achtergrond is een feest gaande, niemand schijnt haar aanwezigheid waar te nemen.’

Zelf werd Tartakovska in 1979 in Oekraïne geboren. Ze woont en werkt sinds 2000 in Nederland. Al van jongs af aan vertaalt ze mensen die haar inspireren in haar schilderijen. Om zich voor het portretteren van Tara zo goed mogelijk voor te bereiden, reisde ze af naar Parijs om net als Dirk Tang de tentoonstelling Le modèle noir’ in Musée d’Orsay te zien. ‘Het was toeval dat ik op hetzelfde moment bevleugeld werd door Tara. Ik had deze huidskleur nooit eerder geschilderd en wilde zien hoe de grote meesters als Gauguin, Manet, Degas en Van Gogh dit gedaan hebben. Ik verdiepte me in elke penseelstreek, bestudeerde hun vaardigheid en paste die later op mijn eigen manier toe. Alleen met een goede beheersing van de techniek kon ik zo dicht bij de schoonheid van dit bijzondere meisje komen.’

Thuis maakte Tartakovska het ene na het andere schilderij van haar model. ‘Voordat ik aan de serie begon, maakte ik eerst een potloodtekening in zwart-wit. Ik richtte me hierbij alleen op haar gezicht en schoonheid.’

In het schilderij Tara kiest Svetlana bewust voor een compositie waarbij het meisje rustig en ingetogen zit en de toeschouwer niet aankijkt. ‘Het prachtige kroeshaar is los, haar kleding is eenvoudig en de kleuren bijna monochroom. Alleen haar gelaat en handen vangen de aandacht. Tijdens het werk genoot ik van duizend verschillende kleurnuances in haar huid, van de prachtige lijnen van haar handen, haar bescheiden uitstraling en verlegenheid, haar fijn geboetseerde gezichtje. Het was een uitdaging voor mij als kunstenaar. Ik ben dankbaar dat ik mensen als Tara tegenkom en een poging mag wagen hun wezen met olieverf en penselen te vangen.’ 

Gallery238
Brouwersgracht 238
1013 HE  Amsterdam
+31 (0)6 143 552 22
www.gallery238.com

Geopend van donderdag t/m zondag van 12.30-17.00 uur en op afspraak. Gallery238 behoort tot de twee oudste galeries van Amsterdam. Het jaar 2020 staat in het teken van het 35-jarig jubileum met bijzondere exposities. Svetlana Tartakovska behoort tot de vaste groep kunstenaars van de galerie, haar nieuwe schilderijen zijn er vanaf december 2019 te zien.

Vind alles op het gebied van

Verhalen en bevindingen in wat er vroeger allemaal heeft plaatsgevonden in musea, archieven en bibliotheken.

Alles op het gebied van opgravingen, tentoonstellingen, depots  en bijzondere bodemvondsten.

Wat gebeurt er op het gebied van oude, hedendaagse / eigentijdse kunst in musea, beurzen, beeldentuinen en galeries.

Hoe vind ik een fraai voorwerp voor mijn interieur of collectie, waar laat ik deze stukken taxeren / restaureren. 

Alle thema's